Partnerzy:
zoom
zoom
logo
ajax loader

Kategorie

Archiwalne

Ambitny plan naprawczy dla sektora motoryzacyjnego pilnie potrzebny

Wspólne oświadczenie IndustriAll Europe i stowarzyszeń przemysłu motoryzacyjnego

Oszczędność miejsc pracy przy jednoczesnej redukcji emisji

Wezwanie IndustriAll Europe, Ceemet, ACEA, CLEPA, CECRA i ETRMA
do opracowania ambitnego planu naprawczego dla sektora motoryzacyjnego

Przez wiele dziesięcioleci europejski sektor motoryzacyjny był jednym z kluczowych filarów dobrobytu gospodarczego i społecznego Europy. Pośrednio sektor ten zapewnia zatrudnienie 13,8 mln pracowników. Europejskie zakłady montażowe nadal produkują 1 na 4 samochody na świecie. Sektor ten jest wysoce innowacyjny i odpowiada za 20 % finansowania badań przemysłowych w Europie. Europejski sektor motoryzacyjny stał się światowym liderem o silnej orientacji na eksport. Jest bastionem europejskiego przemysłu i siłą napędową dla zatrudnienia i wzrostu gospodarczego w całej Europie. Ze względu na znaczne powiązania gospodarcze z innymi sektorami w całym łańcuchu wartości, jego znaczenie dla zatrudnienia i wzrostu całej gospodarki jest oczywiste.

COVID-19 wywołał bezprecedensowy kryzys w tym sektorze, powodując na kilka tygodni rzeczywisty zastój w produkcji i dystrybucji samochodów w Europie. Sprzedaż zatrzymała się, inwestycje spadły, a wprowadzenie na rynek nowych, ekologicznych modeli zostało odłożone na później. Jednocześnie organizacja pracy po pandemii zwiększa koszty produkcji.

Gospodarczy i społeczny wpływ kryzysu COVID-19 na sektor motoryzacyjny jest szczególnie dotkliwy. Pracownicy, mimo że są wspierani przez system skróconego czasu pracy, odnotowują spadek dochodów, a przedsiębiorstwa borykają się z odpływem gotówki, ponieważ ich dochody zniknęły. Obecnie niewiele wiadomo na temat tego, co przyniesie przyszłość. Jeśli sytuacja ta się utrzyma, sektor ten zagrożony jest bankructwem i restrukturyzacją na dużą skalę.
W czasie kryzysu finansowego (2008-2013) sektor motoryzacyjny stracił 440 000 miejsc pracy (w produkcji samochodów i na rynku wtórnym). Jeśli nie zostaną podjęte żadne działania, istnieje ryzyko, że liczba ta zostanie przyćmiona przez obecną recesję, która może być znacznie głębsza.

Dlatego też industriAll Europe, Ceemet, ACEA, CLEPA, CECRA i ETRMA, europejskie organizacje biznesowe i związki zawodowe tego sektora wzywają Komisję Europejską do opracowania odważnego przemysłowego planu naprawczego. Plan taki powinien opierać się na dwóch celach. Po pierwsze, przywrócenie przemysłu na właściwe tory poprzez stymulowanie sprzedaży i ożywienie produkcji, a po drugie, wspieranie przemysłu w jego dążeniu do przyszłości neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, w oparciu o Zielony Ład i cele klimatyczne Europy.

Do tej pory sektor w znacznym stopniu inwestował w przejście do nowego paradygmatu neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla i gospodarki cyfrowej: w tym w alternatywne układy napędowe, akumulatory, samochody połączone, usługi w zakresie mobilności i zautomatyzowane prowadzenie pojazdów. Sektor ten może wnieść rzeczywisty wkład w zielony ład i złagodzenie kryzysu klimatycznego. Jednak ze względu na COVID-19 potrzebne jest silne wsparcie ze strony rządów krajowych i Komisji, aby pomóc sektorowi w dokonaniu niezbędnych inwestycji w celu przejścia na dekarbonizację, przy jednoczesnym wspieraniu europejskich miejsc pracy i utrzymaniu jego wkładu w unijny eksport i dobrobyt społeczny obywateli europejskich.

Aby przywrócić sektor na właściwe tory i umożliwić mu wyjście z recesji, europejski sektor motoryzacyjny pilnie potrzebuje:

– Skoordynowanych środków wspierających ożywienie przemysłu, w tym rynku wtórnego, wraz ze zharmonizowanymi wytycznymi dotyczącymi środków zapobiegawczych w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy; koordynacja jest również konieczna, aby uniknąć dalszych zakłóceń w skomplikowanych łańcuchach dostaw w sektorze motoryzacyjnym.
– Wsparcia dla rentownych przedsiębiorstw w celu utrzymania ich prężności. Aby uniknąć utraty płynności aktywów, należy utrzymać wsparcie płynności tak długo, jak jest to potrzebne: pomoc państwa, gwarancje inwestycyjne, ulgi podatkowe, pożyczki uprzywilejowane.
– Wspierania przedsiębiorstw w utrzymywaniu/rozwinięciu ich kapitału ludzkiego, przy jednoczesnym utrzymaniu dochodów i bezpieczeństwa zatrudnienia pracowników, np. poprzez kontynuację skróconego czasu pracy połączonego z podnoszeniem kwalifikacji.
– Wprowadzenie/wzmocnienie tymczasowych środków stymulujących popyt poprzez programy wymiany pojazdów, koordynowanych na poziomie UE i wspieranych finansowo przez Komisję. Środki te powinny uprawniać do korzystania z najnowszych technologii, a ponadto powinny być zróżnicowane w zależności od bezpieczeństwa i efektywności środowiskowej w oparciu o certyfikowane emisje CO2. Bodźce popytowe są potrzebne do ponownego uruchomienia linii montażowych i utrzymania miejsc pracy. Powinny również przywrócić przedsiębiorstwom zdolność do generowania przepływów pieniężnych, potrzebnych do inwestowania w zrównoważoną przyszłość.
– Należy wziąć pod uwagę te nadzwyczajne okoliczności przy ocenie wpływu reform regulacyjnych na sektor.

Aby wesprzeć sektor w realizacji transformacji cyfrowej i niskoemisyjnej, zwracamy się do Komisji Europejskiej o podjęcie następujących działań:

– Rozwoju i utrzymania wiodącej pozycji technologicznej poprzez ambitne programy technologiczne wspierające przejście na technologie cyfrowe i niskoemisyjne.
– Zapewnienia wsparcia inwestycyjnego (dotacje, pożyczki, kapitał własny) w zakresie wprowadzania na rynek nowych zrównoważonych technologii.
– Przyspieszenia rozwoju infrastruktury ładowania i ponownego tankowania samochodów osobowych, furgonetek i pojazdów użytkowych w miejscach publicznych i prywatnych, oraz zapewnienie co najmniej 2 milionów punktów ładowania i stacji paliw w całej UE dla wszystkich typów pojazdów, jak wskazano wcześniej.
– Wprowadzenia/wzmocnienia zachęt rynkowych w celu promowania stosowania alternatywnych układów napędowych.
– Promowania współpracy i sojuszy przemysłowych mających na celu podział kosztów rozwoju i wprowadzania na rynek nowych technologii niskoemisyjnych.
– Ułatwiania inwestycji w infrastrukturę cyfrową nowej generacji, jako kluczowego czynnika umożliwiającego bardziej niezawodną łączność między pojazdami.
– Wykorzystania innowacyjnych zamówień publicznych do wspierania popytu i wprowadzania nowych innowacji na rynek.
– Zwiększenia inwestycji w badania i rozwój, a także w produkcję baterii, wodoru i niskoemisyjnych paliw płynnych w Unii Europejskiej.
– Rozwoju gospodarki obiegowej związanej z łańcuchem dostaw w sektorze motoryzacyjnym (recykling, ponowna produkcja, ponowne wykorzystanie).
– Wspierania motoryzacyjnych MŚP w redefiniowaniu ich pozycji w łańcuchu wartości w szybko zmieniającym się krajobrazie motoryzacyjnym.

Ponieważ kryzys COVID-19 ma poważne konsekwencje dla miejsc pracy, industriAll Europe, Ceemet, ACEA, CLEPA, CECRA i ETRMA, wzywają do zorganizowania sprawiedliwego przejścia dla każdego pracownika dotkniętego restrukturyzacją. Należy znaleźć rozwiązania poprzez odpowiednio wczesne przewidywanie zmian, skuteczny dialog społeczny na wszystkich szczeblach, aktywną politykę rynku pracy, przekwalifikowywania i podnoszenie kwalifikacji oraz wsparcie planów przebudowy regionów motoryzacyjnych.

IndustriAll Europe, Ceemet, ACEA, CLEPA, CECRA i ETRMA nalegają, aby w nadchodzącym europejskim planie naprawczym zwrócono należytą uwagę na sektor, który już dokonał znacznych inwestycji w okresie przejściowym, i który ma ambicje kontynuować te inwestycje po pokonaniu kryzysu COVID-19. Aby ratować miejsca pracy i przedsiębiorstwa, należy podjąć zdecydowane działania w celu zapewnienia ciągłości działalności gospodarczej, powstrzymania bankructw i zapobiegania masowym zwolnieniom.

UE musi utrzymać dążenia do utrzymania pełnego łańcucha wartości w sektorze motoryzacyjnym w UE. Pozwoliłoby to UE na utrzymanie silnego europejskiego sektora motoryzacyjnego i utrzymanie naszej wiodącej pozycji na świecie w dziedzinie ekologicznie czystych pojazdów, w realizacji celów klimatycznych oraz w utrzymaniu/tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy. Wreszcie, ożywienie w sektorze motoryzacyjnym przyniesie pozytywne efekty domina dla całej gospodarki.

https://news.industriall-europe.eu