Po trzech miesiącach tyska fabryka Fiata wznowiła produkcję
16 czerwca, po trzymiesięcznej przerwie spowodowanej epidemią COVID-19 tyska fabryka Fiata wznowiła produkcję. Praca, jak przed przestojem, będzie prowadzona na dwie zmiany w pełnym wymiarze godzin.
Tyska fabryka była zamknięta od 16 marca. Początkowo postój miał trwać tylko dwa tygodnie, jednak data wznowienia produkcji była kilkakrotnie przekładana. – Wszyscy odetchnęliśmy z ulgą, bo przecież postój nie mógł trwać w nieskończoność. Ważne, że mamy zamówienia na nowe auta, bo sytuacja na rynku motoryzacyjnym na całym świecie jest bardzo trudna. Robimy wszystko, żeby praca była jak najbardziej bezpieczna, bo zagrożenie koronawirusem nie minęło. Jednak mamy nadzieję, że najgorsze już za nami – mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca „Solidarności” w Fiat Chrysler Automobiles Poland.
Przed wybuchem pandemii z taśm tyskiego zakładu zjeżdżało ok. 1000 samochodów dziennie. W początkowym okresie po ponownym uruchomieniu produkcji ma to być ok. 740 aut. W fabryce wprowadzono rygorystyczne obostrzenia sanitarne, a w pierwszym dniu po powrocie do pracy pracownicy przeszli szkolenia dotyczące nowych procedur bezpieczeństwa. – Na bramach zakładu zamontowano kamery termowizyjne, które mierzą pracownikom temperaturę. Wszyscy zostali wyposażeni w środki ochrony osobistej, takie jak maseczki czy przyłbice. Na terenie zakładu zainstalowano ponad 230 dozowników z płynem dezynfekcyjnym. Zasady poruszania się po halach produkcyjnych i zapleczu socjalnym zostały zorganizowane w taki sposób, aby pracownicy zachowywali między sobą dystans wynoszący minimum 1,5 metra – wylicza przewodnicząca.
1 kwietnia związki zawodowe i zarząd FCA Poland podpisały porozumienie o przestoju ekonomicznym. Zgodnie z jego zapisami pracownicy w trakcie przerwy w produkcji przysługiwało 80 proc. wynagrodzenia. – Formalnie porozumienie obowiązuje do 30 czerwca, jednak po wznowieniu produkcji wszyscy pracownicy fizyczni wrócili do pracy w pełnym wymiarze i z pełnym wynagrodzeniem. Jedynie część pracowników umysłowych wciąż jest objęta skróconym wymiarem czasu pracy – wyjaśnia Wanda Stróżyk.
W fabryce FCA w Tychach zatrudnionych jest ok. 2,5 tys. pracowników. Zakład produkuje modele Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon. W ubiegłym roku z taśm tyskiej fabryki zjechało ponad 263 tys. nowych aut. 99 proc. produkcji trafia na eksport.
Strona korzysta z plików cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookie w Twojej przeglądarce. Więcej o Polityce Plików Cookie